Hoe lang doe je er over?

January 17, 2012 at 9:44 am | Posted in Nederlands | Leave a comment
Tags: , ,

Slangendans met verschillende slagen en randen

Een veelgestelde vraag waar geen simpel antwoord op is. Allereerst moet de snelheid niet per centimeter gerekend worden maar per speld. Dikker of dunner garen verandert wel de grootte van een werkstuk, maar niet de benodigde tijd. Ten tweede kan het ons hobbyisten doorgaans niet schelen dus weten we het vaak domweg niet.

Voor het voorbereiden van een kennismakingsworkshop is het wel handig om te weten wat onervaren deelnemers doorgaans aankunnen. Over deze slangetjes deed ik zelf ongeveer een uur per stuk. Voor een kertworkshop met collega’s had ik twee sessies van een uur. De belangstelling was groter dan de drie mannen en vier vrouwen die ingeroosterd werden.

het fenijn in de staart (minderen) heb ik zelf maar even afgewerkt

De eerste lichting moest de helft van de klossen nog een klein eindje opwinden, dat was nog lastig genoeg waardoor er wat te weinig tijd overbleef voor het klossen zelf. Les nummer één voor mijzelf was dan ook om de tweede lichting maar gewoon door te laten gaan waar de eerste lichting gebleven was. Twee gingen zo goed dat ik ze ook de netslag heb laten maken. Les nummer twee was ook om de paren niet in een regenboog te laten ophangen. Er blijft anders te lang beweging in de paren zitten. Hoewel ik me bij de voorbereiding haast een kleuterjuf voelde met alle patroontjes voorprikken en klosjes opwinden, is het voor zo’n korte workshop beter toch ook de eerste rij alvast te klossen.

Er waren nog meer lessen voor mijzelf. Ik vond de slangendans van Aase Nilsson net iets leuker dan de slang van Christine Springet, ze hadden ook minder paren. Maar de sterke kronkels maakten het lastiger om de juiste speldengaatjes te vinden waardoor e.e.a. soms scheef zit. De extra draaiingen voor de kop heb ik ook maar laten zitten om het simpel te houden. Het resultaat ziet er daardoor net niet strak uit. Ook kwam een enkele deelnemer wat aandacht te kort, ik heb dus de limiet leren kennen voor het aantal dat ik zelf aankan. Dat in aanmerking genomen valt het resultaat toch lang niet tegen.

Voor deze slang was geen tweede deelnemer

nog eentje die achterbleef voor lunchpauzes

Bij de voorbereidingen kwam ik op het laatste moment nog ergens een opmerking tegen dat lichte kussens een ramp zijn omdat ze alle kanten opvliegen. In verband met vervoer per bus had ik me daar nu juist van bediend. Ik heb er anti-slipmatjes onder gemonteerd. Dat werkte perfect.

Leave a Comment »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.