Kantklosjes aanpassen voor koperdraad

January 24, 2011 at 8:46 pm | Posted in Nederlands | 2 Comments
Tags: ,

Aanhechten
Koperdraad op een klosje winden kan al bij het begin problemen opleveren wegens gebrek aan grip. Een gaatje door de klos kan deze startproblemen verhelpen.

Wikkelen
Iedere keer dat metaal gebogen wordt draagt bij aan metaalmoeheid en daardoor breken van de draad. Met een dikkere hals buigt de draad minder bij het winden.

Varianten van het afhechten
Het gebruikelijke lusje waarmee het garen wordt vastgezet, betekent vele korte bochtjes, dat gaat dus niet. Er zijn vele oplossingen voor dit probleem gevonden. Bijvoorbeeld paraplu klosjes, een schroefhaakje bovenop, schroefhaakje in de zijkant, vlinder klemmetjes (afbeelding links) en houders voor naaimachineklosjes zoals dit vliegvisgereedschap en draadpotloden voor electronica doe het zelvers.

Mijn favoriete manier van afhechten
Mijn favoriete ontwerp komt van Rosemary Shepherd. Een variant is gekiekt in Mirecourt in 2010. Mijn persoonlijke variant wordt hieronder getoond en besproken.

Ik heb mijn variant aan beide einden ingezaagd. Handig als je per vergissing de verkeerde kant hebt opgewonden: gewoon de klos op zijn kop gebruiken. Nadeel is wel een iets grotere kans dat verkeerde draden erin blijven haken. Je kunt eventueel ook twee soorten draden op een enkele klos winden, zodat je bij tekort geen klossen hoeft leeg te maken.

Start de zaagsnedes loodrecht zoals boven getoond, maar eindig schuin zoals ondergetoond. De zaagsnede loopt binnenin daardoor rond, zoals de stippellijntjes laten zien. De draad komt dan niet met zo’n scherp hoek uit de klos en breekt daardoor minder snel.

Voor koperdraad met een dikte vanaf 0.1 mm is goed gladschuren niet zo belangrijk. Voor de 0.06 mm dunne draadjes zoals ik gebruikte in mijn eerste bericht, bleek het wel belangrijk om de zaagsnedes goed af te werken.

2 Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jay hielp me de link naar Rosemary Shepherd terug te vinden. Ik heb daarop de beschrijving aangepast en foto’s en tekeningen toegevoegd omdat ik het toch net iets anders deed.

  2. afbeelding met naaimachinespeltje vervangen door links


Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.